السلام عليكم ، شكرا لزيارتك منتدى شباب إعلام ، نتمنى أن تكون فى أطيب حال .
إذا كنت عضوا فى منتدى شباب إعلام ، اضغط دخول .
وإن لم تكن ، فيسعدنا اشتراكك معنا وانضمامك إلى أسرة منتدى شباب إعلام .
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Untitl11
" إدارة المنتدى"

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

السلام عليكم ، شكرا لزيارتك منتدى شباب إعلام ، نتمنى أن تكون فى أطيب حال .
إذا كنت عضوا فى منتدى شباب إعلام ، اضغط دخول .
وإن لم تكن ، فيسعدنا اشتراكك معنا وانضمامك إلى أسرة منتدى شباب إعلام .
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Untitl11
" إدارة المنتدى"
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
اقرأ القرآن
مطلوب مشرفين
=
المواضيع الأخيرة
» (ذكراللـه): أن سيدنا موسي مصري!
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالجمعة أكتوبر 20, 2017 2:54 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» (((( خـطـة الشـيـطـان! ))))
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالسبت أكتوبر 07, 2017 7:00 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» (أسرار خطيرة جداً ممنوعة من التداول:لخفايا ما يحدث لمصر والعرب!الآن)
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأحد سبتمبر 03, 2017 8:12 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» النائب محمد فريد زكريا: رسالة للشعب: في غفلتنا نجح مخطط إبادة شعب مصر!
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأحد يوليو 30, 2017 5:08 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» النائب/ محمد فريد زكريا: (يكشف للشعـب!وللتاريخ؟) كيف دمرت مصر!وطوق شعبها بالفقر!)
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأحد يوليو 30, 2017 5:06 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» النائب محمد فريد زكريا: رسالة للشعب: في غفلتنا نجح مخطط إبادة شعب مصر!
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأحد يوليو 30, 2017 5:05 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» اسرار خطيرة جداً لمخطط إبادة 93 مليون مصري أو تشتتهم لتدمير المنطقة!
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأحد يوليو 16, 2017 5:56 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» تمالى بينسانى
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأحد أغسطس 28, 2016 10:03 pm من طرف hany4445

» قصيدة صرخة وطن
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأحد أغسطس 28, 2016 3:03 am من طرف hany4445

» ( نعم أسقطوا الطائـرة الروسية بقنبلـة!فأكشفهم يـا ريـس!)
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالجمعة نوفمبر 20, 2015 10:30 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» ((( العـبقرية العربية هي الحـل! )))
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالجمعة نوفمبر 20, 2015 12:06 am من طرف النائب محمد فريد زكريا

» !!! (مـفـاجــآت مـذهــلـة ـ لـن تصـدقـونـهــا! ـ عـن طـيـبـة! وعـبـقـريــة العـرب!) !!!
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالجمعة أكتوبر 30, 2015 10:38 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» يـا شعب مصر:المياه ستصبح أغلي من البنزين!نص أوامـر أوباما!في زيارة أثيوبيا
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأربعاء أكتوبر 07, 2015 10:32 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

»  النائب/ محمد فريد زكريا:أمريكا منعت مشروعنا لمحور قناة السويس1984والآن ذو عائد 350 مليار دولار سنوياً!
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالسبت أغسطس 08, 2015 1:46 am من طرف النائب محمد فريد زكريا

» (( من قتل القادة العرب؟؟! ))
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالثلاثاء أبريل 14, 2015 10:14 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» الخليجيون للمطابخ
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالثلاثاء مارس 17, 2015 8:02 am من طرف nikkigib

» النائب/ محمد فريد زكريا: نبـايـع!ونطالب القادة العرب بمبايعة الملك/ سلمـان زعيماً للعرب!)
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالسبت يناير 24, 2015 10:37 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» النائب/ محمد فريد زكريا: يا الـله! ويا رسول الـله! أنقذوا العرب من هذا الـذل والعــار
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالإثنين ديسمبر 29, 2014 10:33 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» النائب محمد فريد زكريا:أسرار مذهلة عن تأمر أمريكا علي العرب! والصين!وروسيا!
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالأربعاء ديسمبر 24, 2014 10:06 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

» (عاجل من خادم الشعب إلي الرئيس!)
حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Emptyالثلاثاء نوفمبر 18, 2014 5:45 pm من طرف النائب محمد فريد زكريا

الساعة الآن
>

صفحتنا على facebook
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم

زوارنا من أين؟
عداد الزوار

حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام)

4 مشترك

حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Empty حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام)

مُساهمة من طرف ???? الثلاثاء أبريل 20, 2010 12:08 am

هذا الحوار موجه بالخصوص الى كلا من توأم الروح - asmaa
اولا ساعيركم سمعى وبصرى لتوضحوا لى مفهوم الاعتدال والوسطية فى الاسلام ثم تعيرونى انتم سمعكم وبصركم وقلوبكم ولكن يجب علينا جميعا الالتزام بهذه النقاط

1- إخلاص النية لله ... فلا يطلب الحق لإثبات وجهة نظره, ولا يطلب الحق ليدافع عمن يحب, ولكن يطلب الحق لله ولو كان ذلك على حساب نفسه وعلى حساب من يحب, قال الله تعالى :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ [المائدة : 8]

فدل ذلك على ضرورة اتباعنا للحق بعد ما تبين لنا, حتى لو كان معنى ذلك أن نعترف بأن الحق مع من خالفنا, وحتى لو خالفنا في هذا الأمر من هم قدوة لنا وأسوة لنا, لأنه طالما عرفنا أنهم خالفوا الحق

والصواب في تلك المسألة فلا يجوز اتباعهم فيها, بل الواجب علينا نصحهم لعلهم يرجعون إلى الحق.

2- العلم ... فيكون عالماً بالدليل من القرآن والسنة, فاهماً لمعنى الدليل, متدبراً لما يسمعه ويقرأه, قال الله تعالى :

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ [الأعراف : 33]

فدل ذلك على وجوب التوثق مما نخبر به الناس عن الله سبحانه وتعالى, وألا نتكلم على الله بجهل أو ظن غير يقيني.

وقال سبحانه :

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ [الزمر : 18]

فوصفهم بـ ( أولوا الألباب ) مع الفعل ( يستمعون ) دليل على تدبر الكلام الذي يُقال لهم, فيعرفون الحق من الباطل.

3- ألا يخاف في الله لومة لائم .. فإن فعل فقد اختلت نيته, بل أنها قد تكون غير صحيحة من البداية .. فكثير من الناس يدخل المناقشة ظاناً أنه قد أخلص النية لله .. ثم بعد ظهور الحق مع مخالفه يكون رد

فعله هو رفض الحق متعللاً بعلل واهية .. وذلك لصعوبة الإعتراف بالخطأ أمام الآخرين, بل وأمام نفسه, أما حال المؤمن فهو كما قال الله في الآية السابقة :

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ [الزمر : 18]

فأخبر سبحانه أن المؤمنين يتبعون الحق عند الإستماع إليه .. هل استمعوا إليه من صاحب؟ ام من عدو ؟ لا يهم, المهم أنه الحق وأنهم متبعوه.

????
زائر

حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Empty رد: حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام)

مُساهمة من طرف asmaa الثلاثاء أبريل 20, 2010 3:14 pm

جزاء الله خير على كلامك الجارح
انا لا ارفض الحق
ولا ارفض الاعتراف بخطئى ان خطأت اصلا
كما ان الاعتراف بالحق فضيله
فأنا ليس مطالبه بتبرير وجهة نظرى فى معنى التدين
لحضرتك
المهم انى انا مقتنعه كل الاقتناع بأفعالى وتصرفاتى
ومفهومى للدين
فالقرآن الكريم هو منهجى
والسنه النبويه ومذاهب الآئمه بما فيها من تفسير
وشرح لما اشتمل عليه القرآن من احكام واوامر وامور حياتيه
هو دليلى ومرشدى
وأنا شايفه ان الموضوع اخذ اكبر من حجمه
فإختلاف آراء الائمه فى بعض المواضيع وتفسرهم
لمواقف وافعال الرسول
ليس كافى
واحنا فين اصلا من هؤلاء الائمه العظام
رجاء اخييييييييييير
ياريت تقفل على الموضوع
لأنك مقتنع بشىء وانا مقتنعه بشىء
وعلى فكره انا ممكن اجيب لحضرتك بعض من المواضيع
المختلف عليها ك (النقاب ، الختان ، عمل المرأه) وغيرها
والرد عليها من قبل آيات القرآن الكريم وتفسيرها المتنوع من قبل
مذاهب الائمه
ولكن انا لست من محبى فرض معتقداتى على اى شخص
فكل منا له عقل يميز به الصح من الغلط
والحلال من الحرام ده طبعا من خلال التمسك بكتاب الله وسنة رسوله الكريم
كما ان نحن الان فى مجتمع مفتوح فى ظل القنوات الفضائيه
المتخصصه
والقراءه والتثقيف يعرف الواحد من خلالها كل ما يعنيه من امور
سواء كانت دينيه ثقافيه وغيرها
ارجو القراءه وعدم الرد
لأن الموضوع منتهى من قبلى
وجزاك الله خييييييييير
asmaa
asmaa
عضو فعال
عضو فعال

عدد الرسائل عدد الرسائل : 704
العمر العمر : 33
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 31/10/2009

حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Empty رد: حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام)

مُساهمة من طرف ???? الثلاثاء أبريل 20, 2010 4:23 pm

اولا كلامى ليس فيه ادنى تجريح
ثانيا هناك سوء تفاهم كبير جدا انا لااعرض هذه القضايا لان الائمة اختلفوا فيها وكما قلت الائمة لم يختلفوا الا فى درجة مشروعيتها بين الوجوب الاستحباب كما فى قضية ختان الاناث ولكن هناك بعض الشيوخ والدعاة فى الوقت الحالى انكروا كل الادلة التى تثبت ختان الاناث وطبعا حضرتك اكيد بتشوفى اليافتة اللى متعلقة فى كل الشوارع ومرسوم عليها بنت صغيرة ومكتوب لا لختان الاناث وطبعا هناك من صدق هذا الكلام اليس من واجبى ان اوضح راى الشرع فى هذه القضايا
وبرده مثال اخر حضرتك فى يوم الاحتفال بالمولد النبوى نزلتى موضوع يؤكد انك اقتنعتى بكلام الاستاذ مصطفى حسنى فى حلقة خدعوك فقالوا دى بدعة ومن ضمن ما قاله ان هناك بدعة حسنة ومن قال ان هناك بدعة حسنة فى الدين فقد اتهم النبى صلى الله عليه وسلم بالخيانة هذا ليس قولى بل قول الامام الشافعى رحمه الله وقد خصصت موضوع كامل لهذه القضية اتمنى انك تشاهديه والموضوع لم ياخذ اكبر من حجمه والحوار ما زال مفتوحا

????
زائر

مُساهمة من طرف asmaa الثلاثاء أبريل 20, 2010 8:34 pm

الحوار مفتوح بالنسبه لك
اما انا فلست لديه الوقت لكى اضيعه
فى امور منتهيه بالنسبه لى
كل واحد هيتعلق من عرقوبه
فمن رأيى احنا فى فتره الشباب يعنى
الحيويه والنشاط والابداع والتجديد وتحقيق الذات
والتفكير فى المستقبل المقبل ان شاء الله وبما فيه
من عمل ووظيفه وقياده ومسؤليه
فلابد من تجهيز انفسنا من الان لهذه المرحله
من اخذ دورات وتعليم مهارات واكتساب خبرات
مع اخذ نيه قبل اى عمل نعمله ونسعى له
بأن يكون خالص لله وفيه منفعه للوطن او تحقيق
مصلحه للناس
حتى يظل اسمنا فى اذهان الناس حتى بعد مماتنا بالخير
والعمل الصالح
مش نكون ناس عاديه بتعيش حياه عاديه وبتشتغل عادى
وبتتجوز جوازه عاديه وهكذاااااااااااااا
حتى الوفاه
والبقاء لله
asmaa
asmaa
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف ???? الثلاثاء أبريل 20, 2010 11:51 pm

هل دعوة الرسو صلى الله عليه وسلم الناس الى الحق مضيعة للوقت؟
هل الغزوات التى قام بها والفتوحات مضيعة للوقت؟
هل كانت حرب سيدنا ابى بكر الصديق رضى الله عنه للمرتدين والذين امتنعوا عن الزكاة مضيعة للوقت ؟
هل كانت حرب سيدنا على بن ابى طالب رضى الله عنه للخوارج مضيعة للوقت؟
هل دعوة الناس الى الحقوالدفاع عن دين الله عزوجل وسنة الرسول صلى الله عليه وسلم مضيعة للوقت؟
دين الله عزوجل وسنة الرسول صلى الله عليه وسلم والدفاع عنهم هى القاعدة الاساسية فى حياة المسلم الت تبنى عليها كل الاشياء الاخرى فان ضاعت هذه القاعدة سوف ينهار البناء فوق روؤسنا وهذا هو مايحدث الان تركنا دين الله عزوجل وسنة الرسول صلى الله عليه وسلم فانهار ل شىء على روؤسنا وبدلا من ان نكون خير امة اخرجت للناس اصبحنا شر امة اخرجت للناس لاننا لم نعد نامر بالمعروف ولاننهى عن المنكر كما قال الله تعالى (كنتم خير أمة إخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله)
فلو فضلتى تفكرى بهذه الطريقة وتعتقدى ان هذا الكلام مضيعة للوقت فلن تحققى اى نجاح وان حققتى اى نجاح سيكون نجاح زائف
هذه هى الحقيقة ارجو ان تعذرينى
ان لله وان اليه راجعون

????
زائر

مُساهمة من طرف asmaa الأربعاء أبريل 21, 2010 1:05 am

على فكره
كلامى واضح ومفهوم
انت اللى مش عايز تفهم او بمعنى اصح
عايز تتكلم وخلاص
وانا مش هصلحلك كلامك واقولك انا اقصد ايه بمضيعه للوقت
لانك فاهم انا اقصد ايه
لكن للأسف احنا عايزين نتكلم وخلاص
بجد انا بأوشفق عليك
لانك واللى زيك بجد بيصعبو عليه
وربنا يهدينا
asmaa
asmaa
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف ???? الأربعاء أبريل 21, 2010 1:27 am

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لاتعليق
اولا انا فتحت موضوع للحوار ووضعت بعض النقاط لكى نلتزم بها عشان نعرف مين اللى على الحق ومين اللى على الباطل وحضرتك فضلتى تحورى الموضوع وجعلتى حوارنا حول اظهار الحق واتباعه مضيعة للوقت
يبقى مين اللى يشفق على مين
لو حضرتك حبيتى نفتح الحوار من الاول ونلتزم بالنقاط اللى وضعتها اهلا وسهلا اما لو رفضى ده دليل على ----------- مفهوم طبعا

????
زائر

مُساهمة من طرف ???? الأربعاء أبريل 21, 2010 5:23 pm

نرجو من جميع أعضاء منتدانا الكرام
الالتزام بقواعد قسم الحوار
-----------------------------------
للإطلاع عليها نرجو الدخول على الرابط
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

????
زائر

مُساهمة من طرف توأم الروح الأربعاء أبريل 21, 2010 6:10 pm

انا هسأل حضرتك سؤال وهطلب من حضرتك طلب

السؤال هو
اشمعنه انا واسماء وارجو الاجابه تكون واضحه وبصراحه تامه وانا مش هزعل لان حضرتك انسان عارف ربنا اكتر منى واكيد كلامك لمصلحتى

الطلب هو
ان حضرتك مش تنسانى من دعائك ان ربنا يهيدنى للى يحبه ويرزقنى حبه وحسن الخاتمه
توأم الروح
توأم الروح
عضو فعال
عضو فعال

عدد الرسائل عدد الرسائل : 1008
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : النت
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 06/04/2009

مُساهمة من طرف ???? الأربعاء أبريل 21, 2010 9:01 pm

لان حضرتك ذكرتى فى موضوع كلام يدل على ان من لايتابع الاستاذ عمرو خالد يبقى متشدد وقلتى فى موضوع اخر انك بتحبى المتدينين المعتدلين فحبيت اعرف مقياس الاعتدال والوسطية والتشدد حسب مفهومك
اما بالنسبة لـ asmaa اولا انا اعتذر لها وكنت قبل ذلك دخلت معها فى مناقشة عن الاستاذ عمرو خالد وحول قضية اتهامه النبى صلى الله عليه وسلم بالفشل هذا كل شىء فـ ارجو لو الحوار هيستمر نلتزم بالنقاط التى وضعتها وارجوان نلتزم بقول الله تعالى

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً [النساء : 59]

فأرشدنا سبحانه إلى أن نحتكم إلى كتابه وسنة نبيه عليه الصلاة والسلام في حال التنازع.

????
زائر

مُساهمة من طرف ???? الأربعاء أبريل 21, 2010 9:19 pm

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا رب

????
زائر

حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال فى الاسلام) Empty حوار الاسبوع (مفهوم الوسطية والاعتدال

مُساهمة من طرف الطير الحالم الأربعاء أبريل 21, 2010 10:51 pm

اولا : رفقا بانفسكم وربنا يهدينا ويهديكم ويرزقنا اتباع الحق والفردوس الاعلى قولوا آمين.

بسى انا آسفة يعنى يااستاذ محمد ان عندى تغعليق بسيط جدا عن جملة زكرتها وهى:
(اصبحنا شر امة اخرجت للناس )
كيف تحكم على امة كاملة بهذا الحكم البشع.وامة من انها امة محمد خير المرسلين عليه افضل الصلاة والسلام.
فهل بلغنا من الشر مايجعلنا نتفوق على اسرائيل وامريكا وغيرهم؟
وانا لله وانا اليه راجعون.

اللهم ارزقنا اتباع الحق .وقنا شرور انفسنا .

الطير الحالم
عضو فعال
عضو فعال

عدد الرسائل عدد الرسائل : 213
العمر العمر : 32
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 13/01/2010

مُساهمة من طرف ???? الأربعاء أبريل 21, 2010 11:57 pm

ارجو ان تعذرينى لانى كتبت هذه الجملة فى اوج انفعالى ولكن لم اقصد ان احكم على الامة كلها ولكن اقصد الوقت الحالى ولكن اخطات بالفعل لان الخيرية لن تزول من امة سيد الخلق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم الى يوم القيامة باذن الله تعالى

????
زائر

مُساهمة من طرف mohagaba الخميس أبريل 22, 2010 12:33 am

السلام عليكم يا شباب .......ارجو منكم ان تقرؤا اسم الله "الحكم"......................فلماذا نحكم على بعض اليس الله هو الاحكم.......لو انشغل كل واحد بمرايته لتصيح اخطائه+دعا لينا ان ربنا يهدينا لطريق الصواب والخير والاعتدال=لصرنا احكم الامم.
mohagaba
mohagaba
عضو فعال
عضو فعال

عدد الرسائل عدد الرسائل : 126
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 16/10/2009

مُساهمة من طرف توأم الروح الخميس أبريل 22, 2010 5:56 pm

الراجى رحمه ربه
لان حضرتك ذكرتى فى موضوع كلام يدل على ان من لايتابع الاستاذ عمرو خالد يبقى متشدد وقلتى فى موضوع اخر انك بتحبى المتدينين المعتدلين فحبيت اعرف مقياس الاعتدال والوسطية والتشدد حسب مفهومك

انت محسسنى انى عملت جريمه
وانا مقلتش ان اللى مش بيتابع استاذ عمرو يبقى متشدد
طب مه محبه مصر مش بتتابعه لكنها مش متشددة خاااااااالص وكمان منتقبه
دة استنتاج خاطئ منك
وياريت لو سمحت لاخر مرة متعملش مواضيع او ردود تحسسنى فيها انى مبتدعه وانى بعمل كبائر
دة ممكن تطلعنى كافرة او مشركه فى مرة من المرات
دع الخلق للخالق
انت متدين بالطريقه اللى انت حاببها والطريقه اللى منسباك ومناسبه حياتك وكل واحد فينا كده وفى الاخر ربنا هيحاسب كل واحد لواحده
دة من الاحكام ان فيه حرام ومكروه وغير محبوب وحلال ومستحب
انتوا ليه بتضيقوها يا حرام يا حلال
مع ان ممكن جدا اللى يناسبك مش يناسبنى
ولو سمحت متردش لانى عارفه انك متحدث بس فى نفس الوقت هيبقى اهدار للوقت وبس
توأم الروح
توأم الروح
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف ???? الخميس أبريل 22, 2010 5:59 pm

دة ممكن تطلعنى كافرة او مشركه فى مرة من المرات
دع الخلق للخالق
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لاتعليق
والمهم انا عملت اللى عليا قدام ربنا
اللهم قد بلغت اللهم فاشهد

????
زائر

مُساهمة من طرف توأم الروح الخميس أبريل 22, 2010 6:07 pm

ممكن افهم انت بتضحك على كلامى ليه
دة على اساس انك بتعرف تضحك اصلا
انا مسمحش لمخلوق يسخر منى
انا اصلا غلطانه انى رديت على موضوعك اللى موجهه ليه ولاسماء مع ان فيه بنات فى المنتدى بيعملوا حاجات غلط وظاهرة للجميع وما خفى كان اعظم
توأم الروح
توأم الروح
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف ???? الخميس أبريل 22, 2010 6:11 pm

والله ما اقصد كده خلاص وانا اسف والله انا اسف انا غلطان واستاهل ضرب الـ ------------------- وارجو من ادارة المنتدى حذفى فورا وشكرا

????
زائر

- مواضيع مماثلة